Proiectul “Socio-drama tackling ageism, preventing abuse” este un proiect Erasmus + Parteneriate Strategice, finantat de Leargas, Agentia Nationala din Irlanda, si care are o durata de 2 ani (2015 – 2017).
Partenerii proiectului sunt:
• Age Action Ireland – coordonator
• Anziani e Non Solo – Italia
• Suvanto – Pentru o Batranete Sigura – Finlanda
• Asociatia Habilitas – Centru de Resurse si Formare Profesionala – Romania
Obiectivele sunt:
– Elaborarea unui program educational care va furniza noi oportunitati de invatare in domeniul drepturilor omului si empatiei pentru a preveni abuzul. Oportunitatile de invatare traditionala care sunt centrate in mod explicit pe abuzul asupra varstnicului pot fi ineficiente sau refuzate de grupul-tinta, deoarece abuzul poate fi neintentionat din cauza lipsei constientizarii si naturii tabu a acestui subiect. Astfel, metodologia va utiliza instrumente creative incluzand socio-drama, pentru a oferi acest program in centre de zi si in centre rezidentiale de ingrijire.
– Imputernicirea persoanelor varstnice prin educatie despre drepturile omului si explorarea modalitatilor de pastrare a starii de bine.
– Sa dezvolte empatia la ingrijitorii formali, pentru “a se pune in locul unei persoane varstnice”, pentru a combate discriminarea bazata pe varsta.
-Dezvoltarea competentelor formatorilor pe aceasta tema.
-Sa participe la politicile referitoare la abuzul asupra varstnicilor in centrele de ingrijire
Grupurile – tinta care vor fi abordate sunt:
-Persoanele varstnice, mai ales cele care se afla in centre rezidentiale de ingrijire, carora le lipseste oportunitatea de a se implica in invatarea despre drepturile omului si abuzul asupra varstnicului, desi reprezinta un grup aflat in dificultate din cauza dizabilitatii si retelelor sociale reduse.
-Profesionistii si ingrijitorii formali, multi dintre ei dintr-o generatie diferita, si care nu sunt constienti de rolul pe care discriminarea bazata pe varsta il poate avea in crearea unui mediu propice abuzului, si cu oportunitati de invatare limitate.
Elementul transnational al proiectului este de asemenea important deoarece tarile implicate reprezinta modele sociale diferite, dar sunt totodata si in diferite stadii in ceea ce priveste dezvoltarea politicilor si practicilor privind abuzul asupra varstnicului, permitand invatarea reciproca.
Proiectul va veni in intampinarea nevoii tuturor tarile UE de a gasi noi cai de a educa, si de a furniza persoanelor varstnice si ingrijitorilor formali abilitati pentru a se proteja pe ei insisi si persoanele pe care le ingrijesc.