“On Stage in the Golden Age: Theatre for Healthy Ageing” (AGE_THEA) este un proiect cu o durată de 24 de luni, co-finanțat de Comisia Europeană în cadrul Programului ERASMUS+. AGE_THEA este implementat de șase (6) organizații europene, inclusiv o Universitate: SRA (România), LCM (Italia), EDRA (Grecia), RC (Portugalia), Habilitas (România) și UNIWA (Grecia). Proiectul își propune să crească conștientizarea cu privire la rolul și impactul teatrului în prevenirea și tratarea sănătății psihosociale și a bunăstării persoanelor în vârstă, cu sau fără tulburări cognitive. Sinergiile dintre diferite domenii (social, cultural și sănătate) vor contribui la dezvoltarea unui program de formare și a unei metodologii de calitate pentru profesioniști din domeniul sănătății, cultural, dar si parteneri de îngrijire. Prin intervențiile teatrale, activitățile proiectului își propun să promoveze îmbătrânirea activă, bunăstarea psihosocială a persoanelor în vârstă și incluziunea lor socială.Proiectul își propune să crească conștientizarea privind rolul și impactul teatrului în prevenirea și tratamentul sănătății psihosociale și a bunăstării persoanelor în vârstă care trăiesc cu tulburări cognitive. Prin sinergii între sectoarele cultural și de sănătate, se va dezvolta corespunzător o metodologie și un program de formare de înaltă calitate pentru educatori din domeniile cultural și sănătate, precum și pentru membrii familiei. Activitățile proiectului sunt concepute pentru a promova îmbătrânirea activă, bunăstarea psihosocială a persoanelor în vârstă și includerea lor socială prin intervenții teatrale.
Obiective
Proiectul AGE_THEA is propune următoarele obiective:
1.Investigare și testare la nivelul Uniunii Europene a modului în care participarea la activități culturale și creative, inclusiv intervenții bazate pe teatru poate contracara efectele negative asupra sănătății psihosociale și să contribuie la bunăstarea persoanelor în vârstă din Europa (inclusiv cele declanșate de pandemia Covid-19) și finalizarea unei metodologii adaptată nevoilor specifice ale acestora.
2.Crearea unui program de formare non-formal, interdisciplinar, bazat pe artă, pentru prevenirea și tratarea simptomatologiei bolii Alzheimer și a declinului cognitiv la persoanele în vârstă prin crearea de sinergii intre domeniul cultural și sănătate, implicând îngrijitorii informali și familii.
3.Sprijinirea dezvoltării și revitalizării creativității, potențialului interior și a resurselor psihofizice neexprimate, precum și creșterea încrederii în sine, construirea de comunități, dezvoltarea implicării sociale și a relațiilor interpersonale ale persoanelor vârstnice (65+) cu sau fără demență, tulburări neurologice, boala Alzheimer cu scopul de a combate stigmatizarea, sentimentul de marginalizare, singurătatea și izolarea
4.Creșterea conștientizării la nivelul UE cu privire la importanța artelor pentru o îmbătrânire activă cât și pentru gestionarea și îmbunătățirea sănătății psihosociale și a bunăstării persoanelor în vârstă. De asemenea, se va evidenția contribuția artelor la incluziunea socială, implicarea socială și împuternicirea acestor persoane.
Partenerii AGE_THEA îsi propun următoarelerezultate pentru a răspunde acestor nevoi
- Raport privind rolul teatrului în îmbunătățirea bunăstării psihosociale a persoanelor în vârstă.
- Program de formare adresat sectorului social, cultural și sănătate pentru a îmbunătăți bunăstarea psihosocială a persoanelor în vârstă.
- Un set de activități care au la bază metodologia teatrului participativ pentru persoanelor în vârstă cu și fără demență, oferindu-le șansa de a experimenta beneficiile teatrului pentru sănătatea și bunăstarea lor psihosocială.
- 4 evenimente naționale pentru stakeholderi pentru a promova cooperarea între domeniile social, cultural și sănătate organizate în România, Italia, Grecia și Portugalia ( 20 de participanți/eveniment/țară)
- 5 evenimente naționale de conștientizare organizate in Romania, Grecia, Italia si Portugalia ( 40 participanți/eveniment/țară iar in Grecia vor fi 2 evenimente, in total 80 de participanți)
Rezultatele proiectului
Materiale de învățareși activități
- Raport privind rolul teatrului în îmbunătățirea bunăstării psihosociale a persoanelor în vârstă.
Pachetul de Lucru al proiectului Analiză și Evaluare (WP2) are ca scop studiul rolului și impactului teatrului asupra bunăstării psihosociale a persoanelor în vârstă, în special a celor cu demență, tulburări neurologice, Alzheimer, venituri scăzute, discriminare și izolare, agravate de pandemia COVID-19. Acesta se aliniază la obiectivul mai larg al proiectului de a investiga modul în care activitățile culturale și teatrale pot combate efectele negative ale pandemiei asupra sănătății psihosociale a vârstnicilor. Rezultatele principale includ o analiză detaliată a rolului teatrului în prevenirea și tratarea problemelor de sănătate mintală în rândul vârstnicilor, cercetări naționale, focus-group-uri organizate în țările proiectului și un raport despre “rolul teatrului în îmbunătățirea bunăstării psihosociale a persoanelor în vârstă”. Fiecare organizație parteneră contribuie la activități conform expertizei sale sub coordonarea UNIWA. Aceasta monitorizează dezvoltarea raportului de analiză, fiecare partener realizănd cercetări locale. EDRA evaluează calitatea raportului, în timp ce RC coordonează activitățile de diseminare.
- Program de formare adresat profesioniștilor din domeniul cultural și sănătate pentru a îmbunătăți bunăstarea psihosocială a persoanelor în vârstă.
Programul de Formare pentru Sectoarele Social, Cultural și Sănătate, descris în Pachetul de Lucru 3, își propune să dezvolte un program de formare cuprinzător care încorporează teatrul ca metodă de abordare a provocărilor de sănătate mintală întâmpinate de persoanele în vârstă, inclusiv boala Alzheimer, declinul cognitiv și tulburările neurologice. Acest program caută să creeze sinergii între sectoarele de sănătate, social și cultural, implicând îngrijitorii, familiile, artiștii și profesioniștii. Obiectivele specifice includ dezvoltarea unui program de formare interdisciplinar, pilotarea acestuia cu părțile interesate relevante și, în ultimă instanță, îmbunătățirea bunăstării psihosociale a persoanelor în vârstă. Rezultatele principale vor fi dezvoltarea, implementarea activităţii de pilotare, evaluarea și diseminarea programului de formare, acoperind subiecte precum problemele de sănătate mintală la vârstnici, activitățile teatrale pentru prevenire și tratament, și strategiile de implementare practică. Fiecare organizație parteneră va contribui conform expertizei sale, Asociaţia Habilitas realizând coordonarea, dezvoltarea modulelor și implementarea pilotării, LCM contribuind la activitățile teatrale, RC dezvoltând versiunea de e-learning și EDRA ocupându-se de evaluare. RC va gestiona, de asemenea, activitățile de diseminare pentru a atrage participanți și a promova programul final.
- Ghid privind dezvoltarea activităților de teatru participativ pentru persoanele în vârstă.
Activitățile de Teatru Participativ pentru Seniori se concentrează pe proiectarea și implementarea activităților de teatru participativ pentru seniori, în special pentru aceia care se confruntă cu provocări precum demența, boala Alzheimer și izolarea socială. Obiectivele acestui pachet de lucru sunt de a dezvolta activități care promovează îmbătrânirea activă, creativitatea și angajamentul social printre seniori, oferind în același timp sprijin pentru îngrijitori. Aceste activități își propun să îmbunătățească bunăstarea psihosocială, să combată stigmatul și să îmbunătățească calitatea generală a vieții persoanelor în vârstă. LCM, un partener cu expertiză în metodologia teatrului participativ, este coordonatorul acestui pachet de lucru.Principalele rezultate ale Pachetului de Lucru 4 vor fi dezvoltarea, implementarea activităţii de pilotare, evaluarea și diseminarea activităților de teatru participativ adaptate pentru seniori. Aceste activități includ lucrul cu corpul, lucrul cu vocea, abilitățile manuale și fototerapia, toate având ca scop stimularea creativității, auto-exprimării și relațiilor interpersonale printre participanți. Rezultatul va fi un ghid cuprinzător disponibil în mai multe limbi, care detaliază activitățile de teatru participativ pentru seniori.Fiecare organizație parteneră va contribui conform expertizei sale. LCM va realiza dezvoltarea și coordonarea activităților, în timp ce alți parteneri vor dezvolta secțiuni specifice, vor traduce materialele, vor organiza pilotarea și vor oferi feedback. EDRA se va ocupa de evaluarea proiectului, asigurând o evaluare adecvată a impactului activităților, în timp ce RC va supraveghea eforturile de diseminare pentru a promova participarea la pilotare și la ghid.
Parteneri
Echipa – Parteneriatul include 6 parteneri din 4 țări europene, cu diferite background-uri și competențe: instituții de învățământ superior și ONG-uri. Mai mulți parteneri au colaborat deja în proiecte anterioare. Diverse organizații dețin competențele necesare pentru a proiecta și implementa proiecte care implică activități teatrale pentru persoanele în vârstă. O instituție de învățământ superior conduce cercetări, în timp ce programele de educație non-formală implică atât tinerii, cât și adulții. Entitățile axate pe dezvoltare personală și profesională pregătesc facilitatori pentru empowermentul comunitar transformativ. Cele specializate în sănătatea mintală și sprijin pentru grupurile vulnerabile asigură incluziunea, în timp ce asociațiile pentru avansarea socială cultivă un mediu cultural suportiv. Organizațiile care oferă asistență socială și medicală răspund nevoilor specifice, făcând proiectul accesibil și îmbogățitor pentru toți participanții. Colaborarea dintre aceste entități promite o abordare holistică pentru îmbunătățirea vieții persoanelor în vârstă prin teatru.
Societatea Română Alzheimer (SRA), înființată în 1992, este o organizație nonguvernamentală, nonprofit, cu sediul central în București, România și filiale în țară. Inițiată de profesioniști medicali calificați, inclusiv medici, asistente, psihologi și asistenți sociali, SRA se concentrează pe asistența comunitară, socială și medicală pentru persoanele în vârstă. Ca membru al Alzheimer Europe din 1994, SRA își propune să medieze relațiile între pacienți, familii și societate, creând sisteme moderne de îngrijire pentru vârstnici, în special pentru cei cu tulburări neurodegenerative, cum ar fi Alzheimer. Cu peste 25 de ani de experiență, SRA este un partener de încredere pentru profesioniști, pacienți și familii, oferind informații, educație, diagnostic precoce și intervenții la nivel comunitar. Prin Centrul său de Memorie, înființat în 2000, SRA oferă servicii ambulatorii pentru detectarea precoce, diagnosticarea și tratamentul tulburărilor cognitive, alături de sprijin pentru adulții mai în vârstă și îngrijitorii lor. Activitățile sale se extind la sprijinirea persoanelor cu Alzheimer, formarea îngrijitorilor și utilizarea jocurilor și instrumentelor TIC în terapiile pentru pacienții cu Alzheimer.Creată în 2006, LCM operează la nivel local, regional și național cu o echipă diversă de 16 profesioniști care acoperă o gamă variată de expertize, de la actori, regizori și dramaturgi, la asistenți sociali, medici și cercetători. Ei se concentrează pe crearea de soluții inovatoare pentru incluziune socială, angajament civic și împuternicirea persoanelor cu mai puține oportunități. Prin evenimente, spectacole culturale și ateliere teatrale, LCM implică comunitățile, în special persoanele în vârstă cu boli cognitive precum Alzheimer, promovând îmbătrânirea sănătoasă și combatând izolarea. Misiunea lor este de a utiliza cultura și artele performative ca instrumente pentru bunăstare și incluziune socială, țintind grupurile marginalizate. Principalele lor domenii de intervenție includ teatrul social, împuternicirea tinerilor, regenerarea urbană și teatrul Alzheimer. LCM are o experiență vastă în promovarea incluziunii sociale, îmbătrânirii sănătoase și dezvoltarea de module educaționale despre teatrul participativ. Ei implementează diverse proiecte care implică persoane în vârstă, concentrându-se pe creșterea conștientizării, furnizarea de formare și organizarea de activități culturale pentru bunăstarea psihosocială.
„Activități Sociale Cooperative pentru Grupuri Vulnerabile – EDRA” este o organizație non-profit dedicată sănătății mintale și retardului mental din 2001. Angajată în promovarea sănătății mintale și apărarea drepturilor grupurilor vulnerabile, EDRA desfășoară diverse programe menite să îmbunătățească bunăstarea și să crească gradul de conștientizare. Cu peste 120 de membri ai personalului specializat, organizația a deservit peste 7000 de beneficiari. Sectoarele de operare ale EDRA includ sănătatea mintală, retardul mintal, suportul pentru copii și familii și grupurile sociale vulnerabile. Angajată activ în proiecte ale UE, EDRA se concentrează pe prevenirea bolilor mintale, promovarea incluziunii sociale și atenuarea inegalităților educaționale. De asemenea, operează un Centru de Educație pe Tot Parcursul Vieții care oferă educație pentru adulți și organizează seminarii de formare pentru profesioniștii din științele sociale și umaniste. Sprijinită de un departament dedicat serviciilor de voluntariat, EDRA colaborează cu profesioniștii din domeniul sănătății mintale pentru a promova incluziunea și a crește conștientizarea provocărilor legate de sănătatea mintală.
Asociația Rightchallenge este o organizație non-guvernamentală care își propune să promoveze educația și formarea profesională ca mijloace de incluziune socială și egalitate de șanse. Credem că educația trebuie să se concentreze pe dezvoltarea integrală a tuturor persoanelor – indiferent de statutul social, vârstă sau gen – pentru a le pregăti să intervină și să participe în toate dimensiunile societății, cum ar fi familia, munca, comunitatea și timpul liber. Astfel, ca organizație activ angajată în comunitate, unul dintre pilonii noștri este învățarea pe tot parcursul vieții, deoarece suntem convinși că este esențială pentru dezvoltarea durabilă, promovând cetățenia activă, democratică și responsabilă printre cetățeni. Activitățile Rightchallenge sunt menite să asigure calitatea și accesul la educația non-formală și să depășească deficitul de acces la învățarea pe tot parcursul vieții în Portugalia, promovând în același timp valorificarea capitalului uman și generând valoare în organizații prin furnizarea de servicii integrate de formare. Rightchallenge recunoaște că educația non-formală și învățarea pe tot parcursul vieții sunt extrem de importante pentru dezvoltarea competențelor sociale, emoționale și cognitive, promovând în același timp împlinirea personală și bunăstarea indivizilor. Ca organizație care aspiră la dezvoltarea holistică, promovăm și dezvoltăm transformări pozitive în societate și facilităm accesul la oportunități de învățare pentru cetățenii care se confruntă cu obstacole în realizarea educațională. Specialiștii noștri au o gamă largă de expertize în educația și formarea profesională, politicile educaționale și activitățile de rețea în domeniul educației non-formale. Creăm resurse și curriculum (atat în medii online, cât și față în față) pentru a sprijini educatorii adulți și alți furnizori de EFP pentru a aborda nevoile grupurilor țintă ale acestora.
Înființată în 2007, Asociația HABILITAS este dedicată dezvoltării educației pentru adulți, oferind servicii de formare profesională și consiliere în proiecte sociale, psihologice și educaționale. Specializată în îngrijirea persoanelor în vârstă, Habilitas elaborează programe de formare personalizate pentru lucrătorii din domeniul îngrijirii la domiciliu, concentrându-se pe îmbunătățirea competențelor, comunicare și prevenirea abuzului împotriva vârstnicilor. Ca membru al INPEA și SenioriNET, participă activ la rețelele internaționale și naționale dedicate prevenirii abuzului împotriva vârstnicilor și furnizării serviciilor de îngrijire la domiciliu. Notabil, a inițiat în București prima Rețea de Voluntari Seniori, compusă din 75 de persoane în vârstă instruite care se angajează în diverse instituții sociale. De asemenea, Habilitas a jucat un rol crucial în formularea politicilor publice, cum ar fi Strategia pentru Sprijinirea Voluntariatului Seniorilor și Strategia Națională pentru Demență. Cu legături de colaborare cu autoritățile publice, ONG-uri, universități și sindicate, Habilitas este angajată în îmbunătățirea îngrijirii și advocacy-ului pentru persoanele în vârstă. Recunoscută pentru contribuțiile sale, a devenit membru al AGE PLATFORM EUROPE în 2022.
University of West Attica (UNIWA), înființată în martie 2018 prin Legea Națională 4521, aceasta a rezultat din fuziunea fostului Institut Tehnologic de Educație din Atena și Universitatea de Științe Aplicate din Pireu. Cu aproximativ 52.000 de studenți la licență, 1.150 la masterat și 210 doctoranzi, UNIWA este a treia cea mai mare universitate publică din țară. Aceasta se mândrește cu personalul academic și cercetătorii din diverse domenii și colaborează cu instituții naționale și internaționale pentru a îmbunătăți nivelurile de studiu. UNIWA include douăzeci și șapte de departamente în cadrul a șase facultăți, acoperind diverse discipline. Departamentul de Asistență Socială (DSW), parte a Facultății de Științe Administrative, Economice și Sociale, oferă programe de licență, masterat și doctorat, pregătind studenții pentru cariere profesionale în sectorul serviciilor sociale publice și private. Cu parteneriate cu agenții de servicii sociale locale și internaționale, DSW pune accent pe cercetare și inovație prin Centrele sale de Cercetare, contribuind la avansarea educației și practicii în asistența socială.
Website proiect Age_Thea – https://age-thea.eu/?page_id=742