Instrumente inovative de prevenire a abuzurilor asupra varstnicilor dezvoltate prin proiectul S.T.AGE


14 formatori si specialisti in domeniul imbatranirii active si al apararii drepturilor persoanelor varstnice, din Finlanda, Irlanda, Italia si Romania, au participat, in perioda 29 august – 2 septembrie, la o un program de formare intensiva pe tema prevenirii abuzului asupra persoanelor varstnice.

Articol STAGE (2)

Formarea de formatori a fost organizata in cadrul proiectului S.T.AGE – Socio-drama tackling ageism, preventing abuse si a fost sustinuta de partenerul irlandez Gaiety School of Acting – Scoala Nationala de Teatru din Irlanda. Scopul trainingului a fost acela de a dezvolta un program educational inovativ, care sa furnizeze noi oportunitati de invatare in domeniul drepturilor omului si empatiei pentru a preveni abuzul. Noutatea consta in renuntarea la modalitatile traditionale de invatare, centrate in mod explicit pe abuzul asupra varstnicului, care pot fi ineficiente din cauza lipsei constientizarii abuzurilor, si concentrarea, in schimb, pe utilizarea unor instrumente creative de invatare, precum socio-drama. Formarea are ca punct de plecare conceptul inovativ de „Inteligenta Generationala”, care este „abilitatea de a reflecta si de a actiona, bazata pe intelegerea propriului curs al vietii si pe cel al altora, a istoriei familiale si sociale, plasate in contextul sau social si cultural” (Biggs si Lowenstein, 2011). Aceasta abordare, bazata pe conceptul teoretic de Inteligenta Generationala si pe utilizarea sociodramei in formare, are potentialul de a revolutiona abordarile curente ale prevenirii abuzului asupra varstnicului. Aceasta poate oferi noi perspective prin care profesionistii si organizatiile isi percep rolurile, beneficiarii varstnici isi construiesc identitatea sociala, relatiile sunt reciproc intarite si sunt confruntate stereotipurile legate de varsta.

Pe parcursul celor cinci zile de formare, specialisti de la asociatiile Suvanto – Pentru o Batranete Sigura (Finlanda), Age Action (Irlanda), Anziani e Non Solo (Italia) si Asociatia Habilitas – Centru de Resurse si Formare Profesionala (Romania) au lucrat impreuna, sub indrumarea trainerilor de la Gaiety School of Acting, pentru a-si dezvolta propriile abilitati de folosire a tehnicilor creative cu aplicabilitate in prevenirea abuzului asupra varstnicilor. La finalul programului, fiecare dintre tarile participante a dezvoltat un concept de formare, bazat pe integrarea socio-dramei si a Inteligentei Generationale intr-o abordare unitara, si adaptat realitatii din respectiva tara.

Aceasta structura va fi folosita in urmatoarea etapa a proiectului S.T.AGE, in care fiecare partener va derula programul de formare S.T.AGE sub forma de workshop-uri cu varstnicii rezidenti si personalul din diferite institutii de stat, cu scopul de a imbunatati relatiile dintre acestia si, implicit, mediul institutional. Pentru a realiza acest lucru, workshop-urile vor viza dezvoltarea Inteligentei Generationale prin dezvoltarea empatiei la ingrijitorii formali, pentru ca acestia sa „se puna in locul unei persoane varstnice” si sa le inteleaga mai bine nevoile, si prin imputernicirea persoanelor varstnice prin educatie despre drepturile omului si dezvoltarea abilitatilor acestora de a-si apara aceste drepturi.

Proiectul „S.T.AGE – Socio-drama tackling ageism, preventing abuse” este un proiect Erasmus + Parteneriate Strategice, finantat de Leargas, Agentia Nationala din Irlanda si implementat pe o durata de doi ani (2015 – 2017). In contextul imbatranirii populatiei, proiectul a venit in intampinarea nevoii tuturor tarile UE de a gasi noi cai de a educa si de a furniza persoanelor varstnice si ingrijitorilor formali abilitati pentru apararea drepturilor omului in context mai larg.

Un element important pentru dezvoltarea unor noi modalitati educationale este cel transnational, care permite schimbul de experienta si bune practici intre specialisti din cele patru tari implicate in proiect, invatare reciproca si imbunatatirea modalitatilor de actiune la nivel national prin adaptarea si implementarea bunelor practici din celelalte tari implicate.